Mitä digipeliriippuvuus on?
Digipeliriippuvuus on vakava aivojen sairaus. Siinä riippuvuus kehittyy psykoaktiivisen aineen sijasta digipelien; video-, konsoli- ja mobiilipelien tuottamaan mielihyvään ja jännitykseen. Digipeliriippuvuuden virallinen diagnoosi on ICD-11-tautiluokituksen 6C51 Gaming disorder.
Siihen voi sairastua kuka tahansa; iästä, taustasta, sukupuolesta tai persoonasta riippumatta. Digipeliriippuvuuteen on olemassa toimivaa hoitoa.
Digipeliriippuvuudella tarkoitetaan digipeleihin liittyvää vakavaa toiminnallista riippuvuutta. Digipelaaminen on osa normaalia elämää suurella osalla suomalaisista, mutta osalla digipelaaminen kehittyy haitalliseksi riippuvuudeksi.
Kaikki pelaaminen ei ole riippuvuutta. Tyypillinen pelaaja pelaa kohtuudella ja säilyttää hallinnan pelaamiseensa. Osa pelaajista kuitenkin pelaa ns. riskitasolla, jolloin nukkuminen, opinnot, työ, sosiaaliset suhteet tai terveys kärsivät. Vakavinta muotoa eli digipeliriippuvuutta sairastaa huomattavasti pienempi osa, mutta sen seuraukset voivat olla erittäin vakavia.
Digipeliriippuvuus on toiminnallinen riippuvuussairaus, jossa aivojen palkitsemisjärjestelmä muovautuu pelaamiseen. Jatkuvat dopamiinipiikit herkistävät ja samalla turruttavat aivoja, mikä johtaa toleranssin kasvuun: sama mielihyvä vaatii enemmän aikaa, pidempiä pelisessioita tai intensiivisempiä pelejä.
Pelaamisesta muodostuu kokonaisvaltainen ongelma. Riippuvainen kokee pelaamisestaan syyllisyyttä, häpeää ja arvottomuutta. Riippuvuudelle tyypillinen kieltäminen hämärtää ongelman vakavuuden, vaikka seuraukset olisivat ilmeisiä. Vuorokausirytmi kääntyy, velvoitteet laiminlyödään ja ihmissuhteet kärsivät.
Digipeliriippuvuudesta toipuminen on mahdollista ja siihen on tehokasta hoitoa.
Mistä digipeliriippuvuus johtuu?
Kukaan ei aloita pelaamista sairastuakseen. Digipeliriippuvuuden taustalla on samoja tekijöitä kuin muissakin toiminnallisissa riippuvuuksissa.
Neurobiologiset tekijät
- dopamiinijärjestelmän ylikuormitus
- impulssikontrollin heikkeneminen
- palkitsemis- ja stressijärjestelmän muutokset
- aivojen ylivireystila jatkuvan pelaamisen seurauksena
Digipelit tarjoavat nopeita palkintoja ja jännitystä, mikä pitää hermoston jatkuvassa kiihtyneessä tilassa. Tämä vaikeuttaa nukkumista ja elämänhallintaa.
Psyykkiset tekijät
- tunnesäätelyn haasteet
- ahdistus, stressi ja masennusoireet
- yksinäisyys
- pakeneminen todellisuuden vaikeuksista
- pelaaminen tunteiden säätelyn välineenä
Sosiaaliset ja ympäristötekijät
- jatkuva saatavuus
- pelien koukuttavat rakenteet ja palkitsemisjärjestelmät
- sosiaalinen paine ja peliyhteisöt
- arjen rytmien rikkoutuminen
Toisilla hyvin pienikin altistus voi laukaista riippuvuuden. Toiset eivät sairastu, vaikka pelaavat paljon. Riippuvuus ei ole pelaajan valinta, siksi siihen ei tule suhtautua syyllistävästi.
Myös läheiset sairastuvat mukana
Digipeliriippuvuus kuormittaa aina läheisiä. Perhe kokee usein:
- epävarmuutta ja jatkuvaa huolta
- rikottuja lupauksia
- väsymystä ja uupumista
- tunne-elämän kuormittumista
- luottamuksen rikkoutumista
- riitoja ja etääntymistä
Riippuvuuden paljastuminen tulee usein yllätyksenä. Pelaamisen seuraukset, kuten opintojen pitkittyminen / keskeytyminen, vuorokausirytmin katoaminen tai arjen hallinnan menetys voi kuormittaa perheen arkea ja lisätä ristiriitoja.
Suurin este hoitoon hakeutumiselle on häpeä. Läheisillä on kuitenkin suuri rooli auttamisessa. Voit kysyä meiltä neuvoja interventioon soittamalla 09 3611 9880.
Digipeliriippuvuuden oireet
ICD-11-tautiluokituksen 6C51 Gaming disorder -kriteerit:
- voimakas tarve tai pakonomainen halu pelata
- heikentynyt kyky hallita pelaamista (aloittamista, lopettamista tai määrää)
- vieroitusoireet pelaamisen keskeytyessä (levottomuus, ärtyisyys, unihäiriöt)
- kasvava toleranssi, tarve pelata pidempään tai intensiivisemmin
- pelaamisen jatkuminen kiistattomista haitoista huolimatta
- arjen, opiskelun, työn ja ihmissuhteiden häiriintyminen
Digipeliriippuvuudessa syntyy nopeasti pelaamisen kierre, jolle on tyypillistä:
- pakkomielle – pelaaminen pyörittää ajatuksia
- pakonomaisuus – tarve pelata ”vielä yksi peli”
- kieltäminen – ongelman vähättely ja salailu
- valikoiva muistaminen – hyvien pelimuistojen ihannointi ja haittojen unohtaminen
Pelaamisen kierre voi johtaa vakaviin seurauksiin: unettomuuteen, uupumukseen, opintojen tai työn viivästymiseen / keskeytymiseen ja ihmissuhteiden päättymiseen.
Digipeliriippuvuuden seuraukset
Perhe ja sosiaaliset suhteet
- riidat ja luottamuspula
- läsnäolon puute
- eristäytyminen
- suhteiden kriisiytyminen
Tunne-elämä
- häpeä ja syyllisyys
- mielialan vaihtelut
- ahdistus ja masennus
- kontrollin menetyksen tunne
Terveys
- univaikeudet
- ylivireystila
- stressioireet
- uupumus
- heikko ravitsemus ja fyysisen aktiivisuuden väheneminen
Opiskelu ja työ
- myöhästely ja tehtävien laiminlyönti
- keskittymisvaikeudet
- opintojen hidastuminen tai keskeytyminen
- työpaikan menettäminen
Digipeliriippuvuuden hoito Kantamossa
Monet ajattelevat, että pelaamisen lopettaminen riittää. Näin ei kuitenkaan tapahdu ilman ajattelun ja käyttäytymisen muutosta. Toipuminen tarkoittaa uudenlaisen elämäntavan omaksumista.
12 askeleen ammatillinen hoito-ohjelma
Kantamon digipeliriippuvuuden hoito perustuu 12 askeleen ammatilliseen hoitomalliin, samaan malliin, jota käytetään menestyksekkäästi muidenkin riippuvuuksien hoidossa. Hoito on sote-alan ammattilaisten toteuttamaa ja Avi:n valvomaa. Hoito ei liity uskontoon.
Hoidossa:
- puretaan peliriippuvuuden pakkomielle ja pakonomaisuus
- käsitellään kieltomekanismi
- opetellaan tunnesäätelyä ja arjen rutiineja
- hyödynnetään vertaistukea ja toipuneiden kokemustietoa
Miksi hoito toimii?
Koska se vaikuttaa juuri niihin mekanismeihin, jotka ylläpitävät digipeliriippuvuutta:
- pakkomielle
- pakonomaisuus
- kieltäminen
- tunnesäätelyn ongelmat
- arjen hallinnan puute
Tee ilmainen testi – Digipelaamisen haitat
POGQ (Problematic Online Gaming Questionnaire) on kysely, jolla mitataan digipeliriippuvuuden eri ulottuvuuksia kuudella osa-alueella: kognitiivinen uppoutuminen, paonhakuisuus, pelaamiseen liittyvä vuorovaikutus, ajankäytön hallinnan ongelmat, pakonomaisuus/kontrollin menettäminen ja negatiiviset seuraukset.
Digipelaamisen haitat – POGQ
Vastaa jokaiseen väittämään sen mukaan, kuinka usein väittämä on pitänyt paikkansa viimeisten 6 kuukauden aikana.
Ei merkittävää ongelmaa
Riskitason pelaaminen
Haitallinen/ongelmallinen pelaaminen
Vakava ongelma / mahdollinen digipeliriippuvuus
Lähde: Demetrovics Z. et al. (2012). The Problematic Online Gaming Questionnaire (POGQ). PLOS ONE. Creative Commons CC BY -lisenssi.
